Skicka pengar utomlands – hur går det till?
Hur skickar du pengar utomlands och vilket är det billigaste sättet? Här kan du som vill överföra pengar till utlandet lära dig om hur du gör och vad det kan kosta.
Så här gör du för att skicka pengar
För att skicka pengar utomlands vänder du dig till en bank, ett ombud eller företag som arbetar med att överföra pengar. Alla företag överför inte pengar till alla länder.
Du kan betala överföringen med kontanter, med kort eller genom en överföring från ditt bankkonto. Alla företag accepterar inte alla betalningssätt.
Innan du överför pengar kan det var bra att fundera på vad som är viktigast för dig. Är det vad överföringen kostar eller hur lång tid det tar för pengarna att komma fram?
Vad kostar det att skicka pengar utomlands?
De företag som erbjuder tjänsten att föra över pengar till utlandet tar ut avgifter för det. Avgiften varierar eftersom varje företag bestämmer sina egna avgifter. Efter överföringen tas det även ut en avgift för att växla till mottagarlandets valuta. Hur stora avgifterna är kan variera mycket. Det kan vara olika kostnader för att skicka pengar utomlands:
Avgift för överföringen
Växelkursavgift
Mottagaravgift (kostnader som tas ut i mottagarlandet)
Titta inte bara på en kostnad, utan räkna ihop dem. Det är hur mycket pengar som kommer fram som är viktigt.
Hur kan jag skicka pengar billigare?
Företagen tar ut flera olika avgifter när du för över pengar. Du kan spara pengar genom att jämföra företagens avgifter med varandra. Genom att välja det bästa alternativet kommer mer pengar fram till den du skickar till.
Några tips när du överför pengar till utlandet:
En överföring av en större summa pengar är oftast billigare än många små överföringar.
Var ute i god tid. En överföring på några timmar är vanligtvis dyrare än en överföring som tar några dagar.
Jämför olika överföringsalternativ.
Jämför företag och priser
Det kostar inget för dig att jämföra priser på Money from Sweden. Använd vår prisjämförelse för att se hur stor skillnaden blir vid olika överföringsalternativ. Du kan även se hur stor del av pengarna som försvinner i form av avgifter, både i kronor och i procent. Vi visar vad det kostar att skicka 1 000, 3 000 och 5 000 kronor. Du kan inte fylla i en egen summa.
Fördelen med att välja formella överföringskanaler
Formella överföringskanaler är banker och ombud. Deras verksamhet regleras i svensk lag och granskas av svenska myndigheter. Det finns även lagar som reglerar internationella tjänster för att föra över pengar. Därför är det bra att välja de formella överföringskanaler som finns istället för privatpersoner. Banker och ombud har ett ansvar för att pengarna kommer fram. Ansvaret regleras i villkoren som gäller vid en överföring.
Identifiera dig hos banken
När du ska skaffa ett bankkonto måste banken kontrollera vem du är. De kan också ställa frågor. Det är för att ingen ska kunna göra något olagligt via banken, som till exempel pengatvätt.
Banken kontrollerar din identitet i två steg:
Du kommer behöva uppge ditt namn. Det är för att banken ska veta om du är i en politisk ställning som gör att du riskerar att utnyttjas för till exempel mutbrott. Banken vill även undersöka andra saker som kan vara en risk för dem.
Banken vill även se bevis för att du är den du säger att du är. Det kan banken göra på flera olika sätt.
Följande svenska identitetshandlingar är godkända:
Svenskt körkort
Svenskt pass
Svenskt identitetskort (legitimation) som en svensk myndighet har gett till kunden
Annat svenskt certifierat identitetskort
Om du inte har en svensk identitetshandling ska banken titta på en utländsk identitetshandling om du har en sådan. Det kan till exempel vara:
ett utländskt pass
en annan identitetshandling.
Det är viktigt att passet eller identitetshandlingen har ett fotografi som föreställer dig och information om ditt medborgarskap. Du måste ha fått passet eller identitetshandlingen av en myndighet eller en annan behörig utfärdare.
Om du saknar giltig identitetshandling
Om du inte har någon giltig identitetshandling ska banken kontrollera din identitet genom andra tillförlitliga dokument och kontroller. Vad det exakt innebär är inte bestämt utan kan vara olika från fall till fall. Det beror på hur stor risk banken tycker att du som ny kund innebär för dem.
Prata med banken så kan de ge dig råd. Kommer ni inte överens och du blir nekad bankkonto kan du ha möjlighet att gå vidare till myndigheten Allmänna Reklamationsnämnden.
Allmänna reklamationsnämndens webbplats
Om något går fel med överföringen
Fråga gärna företaget vad som gäller om något skulle gå fel. Fråga också vilken dokumentation du kan behöva ha för att bevisa din överföring. Det är viktigt att veta vilka kvitton eller avtal du behöver för att kunna visa att du har skickat iväg pengar.
Tänk på det här:
Spara alltid avtal och kvitton för din överföring tills du vet att mottagaren hämtat ut rätt summa pengar.
Be mottagaren spara eventuella kvitton.
Om det blir problem är det viktigt att alla papper finns för att du ska kunna reklamera (klaga på felet).
Källa: Konsumentverket